Het gebruik van E10 brandstof.

Is de nieuwe E10 brandstof geschikt voor mijn buitenboordmotor?

Per 1 oktober 2019 zijn bij alle Nederlandse tankstations de brandstof labels aangepast conform de Europese regelgeving. Zo is de bekende Euro95 vervangen door E10 welke maximaal 10% ethanol (voorheen 5%) bevat.

Is de nieuwe E10 brandstof geschikt voor mijn buitenboordmotor?

Ja* voor buitenboordmotoren kan de brandstof gebruikt worden. Hiermee wordt bedoelt dat de motor wel draait maar er wel negatieve gevolgen heeft.

*De E10 benzine bevat 10% ethanol toevoeging en heeft een aantal negatieve bijwerkingen waardoor extra aandacht noodzakelijk is.

Veroudering van de benzine; de ethanol toevoeging zorgt ervoor dat de kwaliteit snel achteruit gaat, na een paar maanden is de benzine niet meer bruikbaar.

Vervuiling van het brandstofsysteem; ethanol is een oplosmiddel welke bepaalde materiaal samenstellingen (rubber en kunststoffen) van het brandstofsysteem aan kan tasten, waardoor vervuiling van het brandstofsysteem ontstaat. Deze vervuiling kan verstopping van brandstofpomp, carburateur of injector veroorzaken.

Poreus maken van benzineslang; door de sterke oploswerking van ethanol kunnen benzine slangen poreus en zelf lek raken.

Aantrekken van water; ethanol zal vocht/water aantrekken waardoor de kwaliteit van de benzine minder wordt en kan leiden tot roestvorming.

Om de negatieve bijwerkingen van ethanol te compenseren kunt u gebruik maken van additieven. Die zijn er voor verschillende doeleinde zoals het goed houden van uw brandstof of om het brandstofsysteem van uw motor in topconditie te houden. Dit is bij ons natuurlijk ook verkrijgbaar.

 

Wat zeggen de motorenbouwers hier van?

Honda geeft aan dat élke buitenboordmotor die zij ooit geproduceerd hebben sinds 1966(!!) geschikt is om op ethanolhoudende brandstof te lopen zonder dat er schade optreedt.

Mercury refereert in haar service manuals naar 2006.

Yamaha Europe stelt 2003 als veilig bouwjaar.

Let op: Een constructeur kan uiteraard niet verantwoordelijk gehouden worden voor de vergomming en het aantrekken van vocht in de benzine waardoor storingen ontstaan, dat spreekt voor zich.

Leave a Reply