De schroef zelf vervangen

4 mei 2021

Hoe vervang je de schroef van je motor?

Weet je niet hoe je moet beginnen of begrijp je iets niet? Lees dan verder, want we leggen stap voor stap uit hoe je het gemakkelijk zelf kan!

De schroef is een cruciaal onderdeel van elke boot. Het is een namelijk een deel van het aandrijfsysteem dat de draaibeweging van de motor in stuwkracht omzet. Het is ook een van de weinige onderdelen die je gemakkelijk zelf kunt vervangen. Een booteigenaar kan er voor kiezen om van schroef te veranderen, dit kan allerlei redenen hebben. Gebeurtenissen zoals veranderende wateromstandigheden, prestatieproblemen of een ‘ongeplande dieptecontrole’ kunnen de oorzaak zijn waarom je naar een nieuwe schroef op zoek moet.

De stappen zijn eenvoudig en intuïtief. Het enige wat je moet doen is:

  • Wrik de borglipjes van de borgmoerhouder los
  • Verwijder de schroef met behulp van een schroefsleutel en een houten blok om te voorkomen dat de schroef draait.
  • Smeer de schroefas en plaats de drukring terug.
  • Schuif de nieuwe schroef/naaf-samenstel en de borgmoerhouder op de schroefas.
  • Draai de schroefmoer vast met behulp van je schroefsleutel en het houten blok. Raadpleeg de gebruikershandleiding om precies te weten met welke koppel de moer moet worden aangehaald.
  • Gebruik een schroevendraaier om de lipjes van de borgmoerhouder terug vast te buigen.
  • Geef de schroef een snelle draai met je hand om te controleren of hij gemakkelijk 360 graden kan draaien zonder vast te lopen. En je bent klaar om weer het water op te gaan.

Andere aandachtspunten:

  • Wees voorbereid: Gestrand raken als gevolg van een beschadigde schroef of een verdraaide schroefnaaf zal je dag verloren laten gaan en je veiligheid in gevaar brengen. Daarom is het een goed idee om altijd een reserve schroef en -naaf bij je te hebben. Vaak kiest een booteigenaar ervoor om een standaard aluminium schroef als reserve mee te nemen om geld te besparen.
  • Raak niet in een lastige situatie verwikkeld: Kijk bij het schoonmaken van je boot of bij de onderhoudscontroles tussen de schroef en het onderwaterhuis om te zien of er geen visdraad om de schroefas is gewikkeld. Als dat het geval is, verwijder dan de schroef en snijd bij de eerste gelegenheid het draad voorzichtig weg. Als het draad blijft zitten, kan deze de schroefas afdichting beschadigen, wat kan leiden tot het verlies van tandwielolie en aanzienlijke reparatiekosten.
  • Het is maar een routine: Het is een goed idee om minstens een keer per jaar de schroef eens te verwijderen, alles te inspecteren, de schroefas en de spievertandingen van de naaf te smeren en de schroef opnieuw te monteren. Dit gaat corrosie tegen en zorgt ervoor dat je de schroef gemakkelijk kunt verwijderen wanneer dat nodig is.
  • Vaart je boot wat sloom?: Als je boot niet meer aan de verwachtingen voldoet, controleer dan je schroef/schroeven. Een beschadigde of slecht passende schroef (verkeerde diameter, spoed of stijl) kunnen de bootprestaties drastisch beïnvloeden. In feite is een nieuwe hoogwaardige, goed gekozen schroef vaak de goedkoopste en snelste manier om een boot beter te laten presteren.

Heeft u nog vragen of heeft u misschien advies nodig? Neem dan gerust contact met ons op.

 

 

 

 

 

Leave a Reply