Elektrisch varen
Stil over het water bewegen, goedkoop kunnen ‘tanken’ en het milieu minimaal belasten. Veel mensen zullen na het horen van deze eigenschappen enthousiast raken bij het idee van elektrisch varen. Toch zijn we niet massaal overgestapt van diesel/benzinemotor naar de elektrisch aangedreven motor. Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van elektrisch varen? En hoe is het eigenlijk met de toekomst gesteld? We maken de balans op.
Voordelen van elektrisch varen
In een elektrische boot vaar je zonder motorgeluid. Je verstoort de natuur dus niet. Vogels vliegen niet op en je hoort alle geluiden om je heen of ervaart absolute stilte – op het klotsen van het water tegen de boot na. Doordat je veel meer kunt genieten van de rust en stilte op het water wordt varen een stuk leuker. Bovendien kun je een ontspannen gesprek met elkaar voeren zonder de motor te hoeven overstemmen. Elektrisch varen veroorzaakt geen uitstoot en geen trillingen. Je vaart dus schoon en belast het milieu niet. En doordat je geen last hebt van vieze stank of vervelende trillingen vaar je ook nog eens een stuk comfortabeler. De motor van een elektrische boot vraagt nauwelijks onderhoud. Moderne motors zijn compact, eenvoudig van opzet en bevatten weinig bewegende delen vergeleken met een verbrandingsmotor. Daardoor is de slijtage minimaal. Bovendien hoeft er geen olie te worden ververst. De besturing van een elektrische boot is eenvoudig en voelt prettig aan.
Nadelen van elektrisch varen
Je hebt te maken met een bepaalde actieradius. In een elektrische boot ben je afhankelijk van een accu die je tijdens het varen niet even snel kunt ‘volgooien’ zoals de tank van een verbrandingsmotor. Je kunt dus minder ver en niet zo lang varen. Deze actieradius is afhankelijk van de accu, de boot en je vaargedrag. Het gebruiken van de laatste 20% van de gashendel bijvoorbeeld, beperkt de capaciteit van de accu tot wel 50%, terwijl de boot slechts een kilometer of 2 sneller zal varen! Je bent afhankelijk van oplaadpunten om de accu te laden. Buiten havens of privé-aanlegplekken bij de woning zijn deze nog lang niet overal aanwezig. Een motor met elektroaandrijving heeft niet altijd de kracht van een verbrandingsmotor. Op momenten dat je extra power nodig hebt, bijvoorbeeld bij tegenwind of op een drukke vaarroute, kan dat lastig zijn. Door een bepaalde mate van wildgroei in bedrijven welke elektrisch varen aanbieden zijn niet alle elektrische aandrijvingen in de markt even goed op elkaar afgestemd. Als het systeem dan niet goed functioneert, wordt het plezier in elektrisch varen al snel verpest. De aanschaf van een elektrisch systeem (inclusief accu’s en oplader) is duurder dan aan verbrandingsmotor. Je bespaart echter wel op tanken en onderhoud.
Benzine buitenboordmotoren
Geschikt voor lange tochten en hoge snelheden. Krachtiger dan elektrische buitenboordmotoren. Maar wel meer onderhoud.
Waar ga jij voor?
Als je echt wilt racen en topsnelheden behalen of bijvoorbeeld een grote boot hebt is een benzine buitenboordmotor de nummer 1, maar als je een klein rubberbootje of iets dergelijks hebt is een elektrische buitenboordmotor wel een hele goede vervanging voor de benzine buitenboormotor.
