Winterklaar maken van uw motor en boot.

U kunt uw boot en motor door ons winkerklaar laten maken, of u doet het zelf. Alles is bij ons verkrijgbaar. Hieronder staat stapsgewijs beschreven hoe u dit voor elkaar krijgt.

Wanneer de zon ondergaat en een ander vaarseizoen afgeslopen is, is het weer tijd om uw boot klaar te maken voor de koude wintermaanden. Bij het nemen van de nodige stappen om uw boot winterklaar te maken beschermt u hem tegen alle elementen en is hij weer klaar voor gebruik wanneer de warme weer aankomt.

Om uw boot voor te bereiden op de winter moet u de motor goed winterklaar maken, de boot reinigen en de nodige reparaties uitvoeren en uw boot op een zodanige manier opslaan dat deze tegen de elementen wordt beschermd en uw investering behouden blijft.

Zorg ervoor dat u alle stappen volgt. U kunt het natuurlijk ook aan ons overlaten.

Afspraak maken

Methode 1 Winterklaar maken van uw motor

1
Spoel de motor met zoet water. Dit proces spoelt zout vuil en andere verontreinigingen uit uw motor en voorkomt verstoppingen en corrosie. Afhankelijk van wat voor soort motor je hebt zijn er verschillende manieren om een spoeling uit te voeren. [1]

Koop voor buitenboordmotoren en inboardmotoren een doorspoel klem en bevestig deze aan de waterinlaten op uw motor (zie afbeelding). Sluit een waterslang aan op de opening van de doorspoelklem en zet het water aan. Laat de motor een aantal minuten in haar neutraal lopen totdat u zeker weet dat al het zout en viezigheid eruit is.

Sommige nieuwere buitenboordmotoren hebben ingebouwde waterslangbevestigingen en een spoelsysteem dat kan worden gebruikt zonder de motor te laten draaien. Als u dit type motor hebt, kunt u een slang rechtstreeks op de motor aansluiten en het water ongeveer 10 minuten laten lopen. Raadpleeg de gebruikershandleiding als u die heeft voor de juiste spoelprocedure.

2
Stabiliseer uw brandstof. Niet-gestabiliseerde brandstof kan in de winter verslechteren waardoor ophopingen ontstaan die uw motoraanvoerleidingen kunnen verstoppen. Vul uw gastank met brandstof tot ongeveer 95% van de capaciteit van uw tank. [2] Voeg een benzinestabilisator toe zoals Quicksilver stabilisator. Volg de aanwijzingen op de verpakking van de stabilisator om de juiste hoeveelheid toe te voegen. Laat uw motor 10-20 minuten draaien nadat u de stabilisator hebt toegevoegd om de gestabiliseerde brandstof te verdelen.

Als alternatief kun je je gastank en toevoerleidingen volledig leeg laten lopen en je tank de winter leeg laten.

3
Breng storage seal fogging oil aan in uw motorcilinders en carburateurinlaten. Het coaten van de binnenkant van uw motor met nevelolie zal corrosie helpen voorkomen. Raadpleeg de handleiding van uw motor om te bepalen welk type mistolie u het beste kunt gebruiken en wat de juiste procedure is voor het beslaan van uw motor. [5]
Voor sommige typen motoren kunt u eenvoudig nevelolie in de luchtinlaat van de motor spuiten terwijl deze in bedrijf is. Spuit een royale hoeveelheid nevelolie in de inlaat en koppel vervolgens de brandstofleiding los. Blijf nevel olie in de luchtinlaat spuiten en laat de motor lopen totdat deze sterft. De motor zal waarschijnlijk tijdens dit proces veel witte rook uitblazen.

Als alternatief kunt u de brandstof volledig uit uw motor aftappen, de bougies verwijderen en nevelolie rechtstreeks in de bougiegaten spuiten. Draai de motor verschillende keren met de hand of gebruik de startmotor. Steek de bougies terug maar sluit ze niet aan. Dit zorgt ervoor dat de zuigers van uw motor niet worden blootgesteld aan lucht, vocht en andere materialen.

4
Spoel uw motorblok door met antivries. Het gebruik van antivries voorkomt schade door bevriezing van water in uw motorblok. Gebruik de hoogst beschikbare concentratie antivries (-100). De procedure is afhankelijk van of u een binnenboordmotor of een buitenboordmotor heeft.
Als u een buitenboordmotor heeft kunt u een antivrieskit aansluiten op de waterinlaat van uw motor na het spoelen met zoet water. Laat uw motor draaien nadat u de zoetwaterspoeling heeft uitgevoerd. Koppel uw waterslang los en sluit in plaats daarvan een slang aan op een tank met antivriesmiddel. Laat de motor lopen terwijl hij is aangesloten op de antivriestank totdat de tank leeg is.
Voor een binnenboordmotor neemt u een grote emmer antivries (meestal ongeveer tien liter of meer) en steekt u het uiteinde van de watertoevoerslang in de emmer. Laat de motor stationair draaien tot u gedurende minstens 30 seconden antivries uit de uitlaat ziet komen.

5
Ververs de motor olie. Als u een binnenboordmotor heeft moet u de olie in uw motor en transmissie verversen. Dit werkt het beste direct na het varen met de boot terwijl de olie nog heet is. Hete olie stroomt gemakkelijker en verontreinigingen of onzuiverheden worden makkelijker meegenomen. Dit is ook een goed moment om je oliefilter te vervangen.
Raadpleeg de handleiding van uw motor voor aanbevelingen over welk type olie u moet gebruiken. Alle Motorolieen zijn verkrijgbaar bij ons in de winkel
Indien mogelijk laat de oude olie weglopen door de carterplug te verwijderen en de olie in een opvangbak of een kartonnen doos met een vuilniszak te laten lopen.
Als deze methode niet handig is kunt u de oude olie eruit pompen met een vacuum pomp.
Gooi uw gebruikte olie weg bij een recyclingbedrijf.

6
Tap de staartolie van het onderwaterhuis af en vervang het. Hierdoor worden water en andere verontreinigingen weggespoeld die roest en corrosie kunnen veroorzaken. Laat je motor heet worden voordat je de staartolie van de versnellingsbak aftapt, omdat dit de olie gemakkelijker laat stromen en bezonken verontreinigingen makkelijker meeneemt.

Als de olie troebel lijkt of als u metaalslijpsel erin ziet hangen kan het tijd zijn om uw staardstuk te laten nakijken/repareren.

7
Ontkoppel de accu en bewaar deze op een veilige, droge plaats voor de winter. De accu moet volledig worden opgeladen wanneer deze wordt opgeborgen. Koppel de accu aan een druppelaar en controleer het waterniveau (indien mogelijk). Hierdoor blijft de accu in goede conditie en verlengt u de levensduur hiervan.

Methode 2 Uw boot schoonmaken en onderhouden

1
Controleer uw romp op spanningsscheuren en blaren. Als u scheuren in uw romp ziet kunnen deze wijzen op een ernstiger probleem en moeten deze door een professional worden beoordeeld. Als je blaren in de gelcoat op je romp aantreft, prik ze door, laat het water eruit lopen en patch ze met een vulmiddel op epoxybasis.

2
Reinig de bodem van uw boot. Als je een baard en zeepokken aan de bodem van je boot hebt gehecht kun je een schraper gebruiken om de zeepokken te verwijderen en een hogedrukreiniger om vuil en de baard  te verwijderen. Om de onderkant volledig schoon te maken kunt u gebruik maken van een boten reiniger zoals Sjippie.

3
Reinig de binnenkant van uw boot. Gebruik een zachte allesreiniger om de binnenkant schoon te vegen en vuil te verwijderen. Eventueel tapijten stofzuigen en wassen.
Als uw boot vinylonderdelen aan de binnenkant heeft, behandel ze dan met een vinylreinigings- en beschermingsoplossing.
Verwijder alle voor de hand liggende schimmel en meeldauw met een meeldauwreinigingsmiddel, zoals van Sjippie.

4
Bescherm uw elektronica en elektronische apparatuur. Verwijder zoveel mogelijk elektronica en bewaar ze in een droge omgeving. Spuit blootgestelde elektronische apparatuur met een vochtverdrijvende olie zoals WD-40.

5
Inspecteer de schroef en hub van uw boot. Zoek naar gedeukte, beschadigde of gebogen bladen en wijdverspreide slijtage. Vervang beschadigde onderdelen en voer de nodige reparaties uit bij het winterklaar maken van uw boot.

Methode 3 Uw boot opslaan

1
Kies tussen natte of droge opslag. Droge opslag kan uiteindelijk goedkoper zijn dan het opslaan van uw boot in het water. Daarbij komt dat droog opslaan van de boot de kans vermindert op osmose te ontwikkelen. Droog opgeslagen boten kunnen echter gevoeliger zijn voor schade door plotselinge bevriezingen dan boten die in het water liggen.

2
Bewaar uw boot indien mogelijk in een omgeving met klimaatregeling. Dat is de beste maar ook duurste optie. Het belangrijkste is dat de boot beschermt is tegen de elementen van het weer. Hierdoor voorkomt u schade en snelle uiteruitgang van uw boot en motor.

3
Bedek je boot. Dit is nog wel het belangrijkste wat u gemakkelijk kunt doen. Zelfs als de boot wordt opgeslagen in een verwarmde garage of een ander type opslagfaciliteit. Je hoes moet nauwsluitend, waterdicht en sterk genoeg zijn om op te houden als er sneeuw of regen op valt. Welk type afdekking u ook kiest hij moet goed worden geventileerd om opgesloten vocht in uw boot te voorkomen. Een paar populaire soorten bootbedekkingen zijn:

Krimpfolie. Het belangrijkste nadeel van krimpfolie is dat het vocht kan vasthouden en tot schimmel kan leiden als het niet goed wordt behandeld en geventileerd.

Aangepaste stoffen hoezen. Hoewel de kosten vooraf van een stoffen hoes hoog kunnen zijn, kan het vele jaren opnieuw worden gebruikt en kost het u uiteindelijk minder dan herhaalde toepassingen van krimpfolie. Stoffen hoezen hebben ook de voordelen dat ze goed geventileerd zijn en gemakkelijk te verwijderen en te vervangen zijn.

Polyethyleen dekzeilen. dit is een redelijk goedkope oplossing voor het afdekken van boten, maar het zeil dat u kiest moet dik zijn en moet worden ondersteund om schade aan uw boot door ophoping van sneeuw en regen te voorkomen.

Leave a Reply